Strana:  1  2

M131.1 – všeobecný popis

    Vývoj motorových vozňov s označením M 131.1 sa začal už počas druhej svetovej vojny v centrálnej konštrukčnej kancelárii spoločnosti Ringhoffer-Tatra v Prahe. Cieľom prác bolo vytvoriť jednoduchý motorový vozeň pre osobnú dopravu na lokálnych tratiach a tým prispieť k rýchlej obnove vojnou zničeného vozidlového parku ČSD.

    Prvý motorový vozeň M 131.101 bol firmou Tatra Kopřivnice dodaný dňa 20.5.1948. Technicko-bezpečnostnú skúšku vykonal na trati Veřovice – Ostrava – Studénka dňa 1.6.1948 a dosiahol pri nej maximálnu rýchlosť 68 km/hod. Následne do roku 1951 bolo vyrobených ďalších 339 kusov. Obnovenie výroby a dodávka ďalších 209 kusov pokračovala v rokoch 1954 až 1956, ale už v závode Vagónka Studénka. Celkovo teda ČSD dostalo 549 kusov motorových vozňov typu M 131.1, pričom posledný M 131.1549 bol do prevádzky zaradený dňa 1.6.1956 v Plešivci.

    Hoci sa výroba motorových vozňov M 131.1 začala v závode Tatra Kopřivnice, vyrobených tu bolo len prvých 40 kusov. Výroba vozňov čísel 41 až 140 pokračovala pod hlavičkou Tatry Kopřivnice v závode Vagónka Studénka a to tak, že Tatra Kopřivnice do Studénky dodávala kovovú skriňu, hnací agregát a elektroinštaláciu. Ostatné komponenty sa vyrábali v Studénke. U vozňov čísel 141 až 549 sa už v Studénke vyrábala aj kovová skriňa. Skrine vyrábané v Studénke mali určité odlišnosti, ako napríklad chýbajúci vetrací tunel na streche, prípadne chýbajúce ochranné bočné plechy zakrývajúce rám. Vozne vyrábané v Kopřivnici mali tabuľky odlievané, zatiaľ čo vozne vyrábané v Studénke mali tabuľky smaltované s bielym podkladom a červenými písmenami.

    M 131-ky boli typickým motorovým vozňom našich lokálok v minulosti. Vyznačovali sa jednoduchosťou a spoľahlivosťou, vďaka čomu boli u personálu i cestujúcej verejnosti obľúbené. Dostali mená ako "Hurvínek", či "Stotridsaťjednotka". Do dnešných čias sa zachovalo niekoľko exemplárov, ako u nás, tak aj v Čechách a na Morave. Väčšinou sú v starostlivých rukách rôznych spolkov, prípadne bezpečne deponované čakajú na svoje znovuzrodenie.. Na Slovensku sú v súčasnosti prevádzkyschopné dve vozidlá a to M 131.1125 v Haniskej pri Košiciach a M 131.1053 v opatere členov Klubu historickej techniky pri rušňovom depe vo Zvolene.

 

M131.1 – stručný technický popis

    Dvojnápravový motorový vozeň M 131.1 pre rýchlosť 60 km/h je celokovový 3.triedy. Má dva rovnako veľké nástupné predstavky a jeden oddiel pre cestujúcich. Predstavky sú k čelu vozňa skosené a do čela prechádzajú silným zaoblením. Strecha nad predstavkami je k čelu skosená. V predstavkoch sú stanovištia rušňovodiča s riadiacim pultom. V prednom predstavku je záchod, v zadnom skriňa na náradie so šatníkom a skriňa s palivovou nádržou. V oddieli pre cestujúcich sú priečne drevené sedadlá pre 48 osôb. Sedadlá sú rozdelené tak, že pri jednej bočnici sú jednomiestne a za uličkou 450 mm širokou sú troj a štvormiestne. Okná oddielu pre cestujúcich sú sťahovacie, okrem dvoch nad vzduchovým chladiacim tunelom spaľovacieho motora. Bežné dvojkolesie je na strane "P", hnacie na strane "Z".

    Hnacím agregátom motorového vozňa je štvortaktný vznetový vzduchom chladený spaľovací motor Tatra T 301 s 12 valcami usporiadanými v dvoch radoch do V. Spaľovací motor so zdvihovým objemom 14,82 l, vŕtaním 110 mm, zdvihom 130 mm, priamym vstrekovaním paliva a kompresným pomerom 16,5:1 dosahuje maximálny výkon 155 koní pri otáčkach 1600 min-1.

    Spaľovací motor cez pneumaticky ovládanú suchú treciu trojlamelovú spojku poháňa synchronizovanú štvorstupňovú prevodovku Mylius s predvoľbou rýchlosti. Z prevodovky Mylius je krútiaci moment kardanovým hriadeľom prenášaný na nápravovú prevodovku hnacej nápravy. Nápravová prevodovka umožňuje reverzáciu chodu motorového vozňa.

    Zdrojom stlačeného vzduchu je trojvalcový kompresor Škoda V 56/50 o výkone 560 l/min poháňaný od predĺženého kľukového hriadeľa. Tlaková brzda je vyčerpateľná s jednorázovým odbrzdením sústavy Knorr.

    Spaľovací motor, spojka, prevodovka Mylius, nabíjacie dynamo a kompresor spočívajú na zvláštnom nosnom ráme, uloženom v pryžových závesoch na spodku rámu vozňa, pod podlahou oddielu pre cestujúcich.

 

M131.1053 – život motorového vozňa

    Motorový vozeň M 131.1053 bol prevzatý z výroby dňa 23.12.1948 do rušňového depa Plzeň. Jeho ďalšie pôsobenie u ČSD nie je zatiaľ známe až po dátum 26.11.1986, kedy bol vozeň získaný do zbierkového fondu MDC od RD Košice. Motorový vozeň bol znovu-sprevádzkovaný v RD Nové Zámky, jeho oprava bola ukončená v máji 1993. Odtiaľ bol dňa 25.5.1993 presunutý samostatnou jazdou do RD Brezno, kde pôsobil až do roku 1998, najmä na trati do železničnej stanici Hronec. Dňa 5.6.1998 bol presunutý do RD Zvolen a zverený do starostlivosti členov Klubu historickej techniky. Tu je aj naďalej udržiavaný v dobrom technickom stave a zúčastňuje sa železničných nostalgických podujatí a mimoriadnych jázd na Slovensku i v zahraničí.

   

Strana:  1  2


Článok:KHT
Fotografie: Dušan Kelo, KHT

TOPlist