Polovica prázdnin s Malým Býčkom

   Ani sa nám nechce veriť, že z aktuálneho školského roku 2009/2010 už ubudol prvý mesiac a od akcie KHT, ktorá prebehla presne v polovici prázdnin je to už takmer štvrťrok ...

   Preto sme sa Vám rozhodli pripomenúť si časy venované oddychu a zabudnutia na školské útrapy, na ktoré tak radi počas letných prázdnin zabúdame. A to nielen naši „školopovinní“, ale aj my rodičia. Na spestrenie prázdninového času pripravil KHT tohto roku akciu nazvanú: „Polovica prázdnin s Malým Býčkom“.

   Akcia bola naplánovaná na prelom prázdninových mesiacov júl a august a trasa mimoriadneho osobného vlaku viedla prvý deň z Banskej Bystrice do Brezna a na druhý deň z Červenej Skaly do Dobšinskej Ľadovej Jaskyne s návratom do Červenej Skaly. Trasa a poloha mimoriadnych vlakov neboli vybrané vonkoncom náhodne. Totiž pri príprave tejto jazdy sme vychádzali z predpokladu, že by sa jednalo o celodenný rodinný výlet, ktorého príjazd a odchod z akcie by mohol zvládnuť rýchlik „Horehronec“. Trasa by viedla po malebných tratiach stredného Slovenska a zároveň by nebola priveľmi vzdialená od miesta deponovania historických vozidiel – Zvolena. Príprava na túto jazdu začala už vo štvrtok 30. júla, keď začali postupne prebiehať práce na vozidlách , ktoré sa mali tejto akcie zúčastniť. Medzitým bola parná lokomotíva 422.0108 zakúrená a členovia KHT sa rozdelili do troch skupín, z ktorej každá mala na starosti prípravu im zverených vozidiel. Jedni sa starali o spomínaného „Malého Býčka“, druhí pripravovali „Pištu“ T 466.0253, ktorý mal odviesť dôležitú prácu pri návozoch a požiarnych vlakoch. a ostatní pomáhali pri čistení osobných vozňov .

   Počas noci bol zradený konvoj v čele s T 466.0253, ktorý sa ráno 31. 7. vydal zo Zvolena do Banskej Bystrice. Tu sa konvoj rozdelil na parný a požiarny vlak. Postupne sa Banskobystrická stanica začínala plniť rodinkami, z ktorých najmladšie deti mali obrovskú radosť zo zakúrenej parnej mašinky. Po odchode „Horehronca“ počet návštevníkov okupujúcich druhý perón kulminoval. Pribudlo aj spravodajstvo regionálnej televízie a nevyhnutné interwiev s posádkou parného rušňa. Až nastal čas odchodu...Časť „zvedavcov“ z druhého peróna nastúpilo do súpravy a ďalší sa uspokojili s vychutnaním si odchodu parného vlaku.


Odchod zo žst Slovenská Ľupča (foto: Ing. V. Rěháček)

   Cesta do Brezna prebiehala v úplnej pohode, ale presne podľa stanoveného cestovného poriadku. Za nami „uháňal“ nevyhnutný požiarny vlak, veď čo keby náhodou..., no paradoxne jediný požiarny zásah vykonali naši hasiči pri vypaľovaní suchej trávy, ktorý miestny obyvatelia takýmto spôsobom „kosia“.

   Po príchode do Brezna sa súpravy opäť spojili a pre „Pištu“ nastali krušné chvíle... Konvoj v čele ktorého bol zaradený, mal väčšiu hmotnosť a tak si pilštik v stúpaní do Červenej Skaly statočne povypaľoval karbón a nečistoty z výfukov, ktoré sa nausadzovali počas dlhých rokov odstavenia z prevádzky.


Presun konvoja z Brezna do Červenej Skaly (foto: DodikeXXL)

   Po príchode do Červenej Skaly bol vykonaný nevyhnutný posun, bola ošetrená a vyzbrojená parná lokomotíva 422.0108. Počas nasledujúcej noci prebiehal v stanici zvýšený ruch, ktorý mnohým pripomenul časy zašlej slávy na tejto trati. Nastalo prvé augustové ráno. Vzhľadom na žiadosti fotografov a relatívne nižšieho počtu cestujúcich (cca 200) je z parného vlaku operatívne odvesená „posila“ v podobe M 131.1053 a BDlm. Po príchode rýchlika R 811 „Horehronec“ zisťujeme, že to bola chyba. Ďaľších zhruba 50 ludí má záujem o zvezenie sa parným vlakom cez pýchu našich tunelárov, známy špirálový tunel Kornela Stodolu postavený v roku 1934 nazývaný aj: „Telgártska slučka“. Našťastie sa cestujúci riadia heslom: dobrých ľudí sa všade veľa zmestí, a tak sa za využitia plošiniek na predstavkoch vozňov Ci v pohode aj pomestia. Pomaly sa blíži 13:00 hod, čas odchodu tak vzácneho vlaku. Odchod sa však kvôli meškajúcemu pravidelnému osobnému vlaku do Margecian mierne odkladá..., Malý Býček je už celý netrpezlivý, a tak zaúčinkovaním poistných ventilov, z ktorých zvuk unikajúcej pary znásobujúci sa od odrazu z okolitých kopcov dáva na známosť celej Červenej Skale svoju pripravenosť na odchod. Ten asi s 10 minútovým meškaním skutočne prichádza. Vlak vedený Malým Býčkom sa dáva do pohybu a za sebou necháva len dym zmiešaný s parou, čo vyfúkol zo svojho komína.


Odchod mimoriadneho vlaku z Červenej Skaly, vedľa štartujúci "Pišta" v čele požiarneho vlaku. (foto: Ing. V. Rěháček)

   Počas celej cesty vlak „prenasledujú“ známi, ale aj amatérski fotografi v snahe vtesnať do svojich dokumentačných prístrojov čo najviac momentov z tejto jazdy. Prichádza zastávka Telgárt – penzión a mnohým sa v mysliach preháňa otázka, či nebude mať parná lokomotíva pri rozjazde problémy. Presne také problémy aké zvykli bývať počas pravidelnej parnej prevádzky. Malý býček nám však dokazuje, že toto je tá pravá práca preňho, na ktorú ho jeho konštruktér Karl Gölsdorf predurčil. Bez akéhokoľvek zaváhania sa v stúpaní rozbieha a vďaka kuričovi Jožovi aj skracuje počiatočné meškanie.


Malý Býček zachytený na viadukte Chramoška (foto: Ing. V. Rěháček)

   Po príchode do Dobšinskej Ľadovej Jaskyne „Malý býček“ rýchlo obehne súpravu, aby uvoľnil koľaj pre následný požiarny vlak. Cestujúci sa medzitým pobrali na návštevu Ľadovej jaskyne. Malý býček potom smädno vypije čerstvú vodu, ktorú mu naservírovala historická hasičská striekačka Škoda 706, ktorá prišla z neďalekého Telgártu.


Okamih, ktorý sa podľa slov hasičov už nemusí opakovať: pre CAS 25 - Š 706 to bola jedna z jej posledných jázd, keďže v hasičskom zbore očakávajú príchod novej techniky

   Tesne pred 16:00 sa vlak vedený „Malým býčkom“ vydáva na spiatočnú cestu. Zanedlho po príchode parného a požiarneho vlaku do Červenej Skaly, dohrmí aj rýchlik „Horehronec“ v čele s „Michaelou“ - 754010. Cestujúci, ktorý ešte pred malou chvíľou na vlastnej koži zisťovali aké to bolo cestovať v ére parnej prevádzky, presadajú do komfortnejšieho rýchliku, z okien ktorého nám na rozlúčku mávajú, až kým nezmiznú za oblúkom. Nás čaká ešte príprava konvoja na návrat do Zvolena a samotná cesta domov. Tá prebehne bez problémov a pred polnocou sa nachádzame v areáli rušňového depa Zvolen, kde má „Malý býček“ a jeho kamaráti svoj domov. Čo dodať na záver tejto vydarenej akcie? Snáď, že sa bude opakovať aj na budúci rok a že si pre Vás prichystáme jedno veľké prekvapenie....


Symbolická rozlúčka s jazdou v podaní cestujúcich, ktorí využili možnosť zviesť sa na plošinkách vozňov Ci (foto: Ing. Igor Molnár)

 
   Fotogaléria:
Parný vlak míňa vchodové návestidlo žst Dubová (Dodike XXL) Kurič Džidži má v peci "naložené" a tak si vychutnáva pauzu medzi ďalším prikladaním (pilkus) Vchod súpravového vlaku v čele s T 466.0253 do Novej Maši (Ing. V. Rěháček)
     
Nococovanie v Čevenej Skale, preplnená žst... (pilkus) Cez Telgártsky viadukt prechádza požiarny vlak s "Pištom" (PhDr. M. Dujnič) Stúpanie cez sedlo Besník pri návrate vlaku do Červenej Skaly (PhDr. M. Dujnič)
     


Článok: KHT
Titulná fotografia: PhDr. M. Dujnič

TOPlist