Ďalší medzník v živote Malého Býčka – ukončenie strednej opravy.

   Sobota 19. marca 2011, len 24 hodín chýbalo k presnému 95- ročnému výročiu úmrtia najúspešnejšieho rakúskeho konštruktéra lokomotív. V ten deň 19. marca 2011, sa znovu po 511 dňoch od svojho posledného odstavenia rozhorel oheň v peci lokomotívy, ktorá spolu s ďalšími konštrukciami parných rušňov vznikla ako myšlienka v hlave vtedajšieho šéf- inžiniera Rakúskych železníc Karla GÖLSDORFA (*8.6.1861 - †18.3.1916). Myšlienka, ktorá  neskôr dostala aj reálnu podobu na rysovacej doske a podľa ktorej vo fabrikách v Európe vychádzali tendrové lokomotívy určené pre horské trate, ako lokomotívny rad 178, u ČSD 422.0.



   V ten Jozefovský zamračený deň sme skúšobným zakúrením neoficiálne ukončili strednú opravu parnej lokomotívy 422.0108 a pokúsili sa oživiť takmer 110 ročný kotol. Po prichystaní lokomotívy na ten dlho očakávaný okamih v čase 10:07 predseda KHT, podpálením v peci opäť vdýchol život kotlu s výrobným číslom 1502 a rokom výroby 1902, a tak otvoril ďalší cyklus v jej histórii.


   S pribúdajúcim časom kúrenia sa mašinka začala preberať z dlhého spánku a neskôr aj s pribúdajúcim tlakom v kotli nám začala dávať najavo svoju prítomnosť, drobnými netesnosťami. Tieto sa priebežne odstraňovali, a medzi tým s narastajúcim tlakom prebiehali funkčné skúšky napájačov, kompresora, pneumatického odkalovača a ďalších periférií, ktoré nevyžadovali takmer žiadne mimoriadnosti, až v poobedných hodinách nastalo rozhodnutie o pohybe vlastnou silou v obvode svojho domovského depa. Tak po 16 tej hodine miestneho času po otvorení regulátora, prišla mokrá para do parných valcov rušňa, ktorý sa pomaličky pohol z paprsku koľaje 22 na samotnú točňu. Tam bol nasmerovaný na koľaj číslo 1, v postavení komínom vpred, smer: miestna hala HPO. Lokomotíva svoju prvú krátku cca 200 metrovú vychádzku zvládla s pokojom a gracióznosťou starej dámy. Pred halou HPO sme nakrátko skontrolovali pojazd a vydali sa na cestu naspäť na východnú točňu. Na ďalší deň prebehla ešte jedna – o niečo dlhšia skúšobná jazda až k zvolenskému zámku, kde sa opäť nakrátko stretli dve historické dominanty patriace Zvolenu.

   Po návrate lokomotívy z „výletu“ sme mašinku nechali vyhasnúť, a neskôr odstavili do rotundy, kde jej spánok už nebude taký dlhý ako doteraz, ale v priebehu dvoch týždňov bude rušeň odvážený, drobné netesnosti, ktoré sa za „tepla“ nedajú odstrániť budú opravené, tak aby dňa 2. apríla 2011 mohla prebehnúť skúšobná jazda zo záťažou na trati, ktorá by potvrdila možnosť jej nasadenia na ostré výkony a ukončila samotnú strednú opravu.


   A potom...

   ... snáď už jej nebude nič brániť, aby sa mohla stretnúť aj zo širokou verejnosťou na mimoriadnych vlakoch a výstavách. Pre obyvateľov stredného Slovenska to bude prvý krát na tradičnom mimoriadnom parnom vlaku ktorý pôjde zo Zvolena do Hronca a späť, dňa 1. mája 2011, pri príležitosti otvárania sezóny na ČHŽ.

v retro štýle pózuje časť členov KHT, pri oživenom Malom Býčkovi 422.0108 a v spoločnosti štokra 556.039 čakajúceho na opravu


   Videobonus:

   


Článok: KHT, Fotografie: KHT a Pavel Pokorný

TOPlist