Malé ohliadnutie za filmovými úlohami Malého Býčka 422.0108

   V súčasnosti sa verejnosť môže stretnúť s historickými vozidlami v prevádzke v zásade iba pri rozličných nostalgických jazdách, výstavách alebo návštevou v múzeu dopravy v Bratislave či jeho expozitúry vo Vrútkach. Jednou z možností, ako prezentovať naše prevádzkové historické dedičstvo je však aj „vstup na dosky, ktoré znamenajú svet“.

   Pri nakrúcaní historických filmov má filmový štáb niekoľko možností, ako zaradiť historické artefakty do filmu. Okrem časovej polohy, v ktorej prebieha dej musí prihliadať aj na celkové reálne zobrazenie v nakrúcaných scénach. V prípade, že by sa na toto z nejakého dôvodu pozabudlo, mohol by nastať prípad ako v nemenovanom sovietskom vojnovom veľkofilme z obdobia VOSR, kde na niektorých záberoch bolo jasne vidieť ako mal jeden z protagonistov z nepochopiteľných príčin na ruke japonské digitálne hodinky.

   V minulosti už na Slovensku filmové štáby takto siahli napríklad po 475.196, 781.312, 331.037 či 310.433. Vo svojej novodobej histórii sa aj „Malý býček“ 422.0108 KHT stal hviezdou ako pre amatérskych tak aj pre profesionálnych filmárov.

   PO PRVÝ KRÁT…

   … sa tak stalo v septembri 2000, pri nakrúcaní koprodukčného taliansko – českého filmu s názvom RISURREZIONE (Vzkriesenie), ktoré bolo zatiaľ časovo najdlhšie zo všetkých. Dej filmu sa odohrával v Rusku a tak filmári siahli po krajine, ktorá sa naň údajne podobá. Filmovalo sa na trati medzi Veľkou a Malou Fatrou, konkrétne medzi zastávkami Jazernica a Malý Čepčín. Tu bola pri trati postavená akási provizórna dozbrojovacia stanica nazvaná „Kijatka“, na ktorú prišiel vlak a cestujúci z neho vystupujú.


RISURENNZIONE - novovybudovaná zastávka medzi Malým Čepčínom a Jazernicou

   Ďalšie zábery boli natáčané priamo na stanici v Diviakoch. Prvé dokrútky k filmu sa potom natáčali asi o dva týždne v areáli starého depa Bratislava – východ. Keďže dej filmu prebieha počas celého roku, zimné zábery boli nakrúcané v okolí Hornej Štubne, vo februári nasledujúceho roku. Tu našej lokomotíve asistovala aj Brnenská „Všudybylka“ 354.1217.

   Horná Štubňa a jej okolie nebolo vybrané náhodne. Práve hornatá poloha tejto krajiny dáva záruku veľkej snehovej nádielky aj pri súčastnom globálnom otepľovaní. Ako to však s tou zimou naozaj dopadlo dokumentuje aj tento snímok:


RISURENNZIONE - stav snehovej nádielky vo februári 2001 a návrat filmovacieho vlaku na základňu v Hornej Štubni

   O DVA ROKY NESKÔR…

   … sa 422.0108 v úplnej paráde zaskvela pri nakrúcaní anglicko -českého remake filmu DR. ZHIVAGO, v ktorom si „zahrala“ aj s takými hereckými osobnosťami ako Sam Neil alebo Keira Knightley známa neskôr zo snímku Piráti z Karibiku. Toto filmovanie bolo najrozsiahlejšie, čo sa týka použitia historickej techniky, pretože sa ho zúčastnili aj 331.037, 310.433, 726.090, veliteľský vozeň pancierového vlaku a vozne typu „Ci“a „Z“ z MDC Bratislava.

   Dej filmu sa odohráva v predrevolučných a revolučných rokoch Ruska a tak samotné filmovanie prebiehalo v lokalite našich veľhôr Vysokých Tatier, Spišskej Magury, Levočských vrchoch a ich okolia. Filmové súpravy pre potreby filmárov vychádzali zo Studeného Potoka, Starej Ľubovne, Kežmarku, aby sa podvečer presunuli na ďaľší filmovací „pľac“. Tu sa spolu so 422.0108 predstavila aj súprava vozňov typu „Z“, plných utečencov idúcich na Sibír.


DR. ZHIVAGO - trať: Studený potok - Tatr. Lomnica, 422.0108 čaká so súpravou "dobytčákov" na odvoz utečencov na Sibír

   AJ NAPRIEK SLABEJ SLOVENSKEJ FILMOVEJ TVORBE…

   … bola 422.0108 pri nakrúcaní koprodukčného česko – slovenského filmu „ NEDODRŽENÝ SLIB“, v deji ktorého sa rieši židovská otázka v období Slovenského štátu 1938-45, v hlavných úlohách s Ondřejom Větchým či Ľubom Paulovičom. Po Bratislavskej Uhranke 331.037, ktorá v tomto filme „hrala“ na jar roku 2008 počas nakrúcania na Morave, bol „Malý býček“ ďalšou lokomotívou, ktorá si zahrala v tomto filme. Filmári po 422.0108 siahli 4.júna 2008 počas jednodňového filmovania v areáli opusteného, no zachovalého cukrovaru v Šuranoch (ktorý je mimochodom zapísaný ako technická pamiatka).

   Tu pripadla parnej lokomotíve úloha priviesť deportovaných židov do pracovného tábora. Odsunutí židia boli umiestnení v zakrytých vozňoch typu „Zt“, navezených pre potreby filmu až z rakúska firmou LTE.

   MIMO TÝCHTO „VEĽKÝCH“…

   …filmových rolí, bola v lete 2007 použitá 422.0108 spoločne s vozňami typu Ci a Dd na nafilmovanie niekoľkých rozjazdov parného vlaku, ktoré bolo nakrútené v areáli depa Zvolen.

   Z MNOHÝCH AMATÉRSKYCH…

   …filmov v ktorých si zahrala táto parná lokomotíva nemôžeme nespomenúť tituly „Ako si malý býček pre kamaráta išiel“, ktorý rozpráva príbeh návozu parnej lokomotívy 556.036 z Plešivca do Zvolena, alebo sériu filmov z prostredia pretekov malých parných lokomotív vo Zvolene „Nech to para tlačí!“ z dielne Bc. Emila Chlebničana.

   ČO DODAŤ NA ZÁVER?

   Niekedy sa filmovalo menej, inokedy viac, niekedy sa do filmu použil práve ten materiál o ktorom by sme to vôbec nepovedali a ten „perfektný“ ostal v archívoch, ale podstatné je, že napriek vyspelej trikovej scéne sa ešte aj dnes výroba historického filmu nezaobíde bez „živej“ dymiacej krásavice.

   … a ako hovorí klasik „NIETO MALÝCH ROLÍ “, existujú iba slabí herci a tým "malý býček" rozhodne nie je.

 
   Fotogaléria:
Risurennzione Risurennzione Risurennzione
     
Dr Živago Dr Živago Nesplnený slib
     
Nesplnený slib Nesplnený slib Nesplnený slib
     
Nesplnený slib
 


Článok: KHT
Fotografie: P. Chomiak, P. Cuninka, KHT

TOPlist