Parná lokomotiva 422.0108 s kotlom vyrobeným v roku 1902 prešla poslednou redukovanou opravou na prelome rokov 2003/2004. Po päť ročnom odročení v zmysle platných predpisov a noriem a prebehnutí šesťročného opravárenského cyklu bola jej ďalšia redukovaná stredná oprava naplánovaná na jar roku 2010. Keďže časovo bola táto oprava plánovaná na obdobie 9 mesiacov, pristúpili členovia KHT k jej predčasnému začatiu už v novembri 2009 v snahe ukončiť túto opravu do nasledujúcej sezóny v roku 2010. Počas prebiehajúcej opravy sa rozsah stanovených opráv zmenil na strednú opravu spojenú s výmenou rúr v kotli parnej lokomotivy. A tak už v decembri roku 2009 prebehlo odplášťovanie a odstrojenie kotla, v januári 2010 sa začalo s trhaním celkovo 166 kusov rúr - žiarnic. Po vytrhaní rúr nastalo zdĺhavé čistenie samotného vnútra valcového a skriňového kotla. V jarných mesiacoch bola lokomotíva vyviazaná a podrobená nariadeným defektoskopickým prehliadkam. Závesy rušňa, ktoré po defektoskopickej prehliadke vykazovali chyby, boli opravené, prípadne vymenené. Po zadaní výroby nových rúr do Českej republiky, boli v máji nové rúry dovezené do priestorov MDC v Bratislave, kde v historickej „trubkárni“ prebehla úprava tvaru ich koncov kovaním. V júni bola lokomotíva opätovne zaviazaná a ďalšie obdobie sa nieslo v znamení žíhania koncov rúr, ktoré boli neskôr zbavené okují a následne obrúsené a preleštené. Taktiež bolo zrealizované nové vyliatie kompozície do križiakov a vytvorený model atypického brzdového klátiku, ktorého výroba v súčastnosti prebieha. Po založení nových rúr do kotla v mesiaci august prišlo k samotnému zavalcovaniu do trubkovníc. Neskôr prišlo na rad zaperklovanie koncov rúr v pecnej trubkovnici a mohlo sa pristúpiť k tlakovým skúškam kotla. Prvé skúšky ukázali drobné netesnosti na preplátovaných švoch valcového kotla a niekoľkých hlavičkách rozpreriek, ktoré sa predpísanými technologickými postupmi opravili. Ďalšia tlaková skúška už nevykázala úniky tlaku, a tak v súčastnosti prebieha kompletizácia rušňa, ktorá by mala vyvrcholiť ukončením opravy v mesiaci marec 2011. O ďalšom priebehu opravy Vás budeme opäť informovať.
|