Pri pohľade na trať 172 v zošitovom cestovnom poriadku Železničnej spoločnosti Slovensko nájdeme aj mimoriadny pár osobných vlakov uvedených pod číslami 7740/7741. Pri preskúmaní poznámky "60" nachádzame informáciu "ide 1.5.2006". Zainteresovaní určite vedia, že sa jedná o mimoriadny vlak vypravený z Banskej Bystrice do Hronca pri príležitosti otvárania sezóny na Čiernohronskej železnici.
Tradícia slávnostného prvomájového vlaku do Hronca bola založená pred niekoľkými rokmi. Hoci sa na ňom už vystriedali viaceré súčasné koľajové vozidlá, ako napr. motorové vozy 851, či 840, je tento vlak pravidelným výkonom lokomotív KHT. V čele mimoriadneho vlaku sa kedysi objavila i "cénula", ale svoje takmer "turnusové" miesto tu má "Malý Býček", ktorý sa v Hronci so svojimi úzkorozchodnými kolegami stretol už niekoľkokrát.
Inak tomu nebolo ani v pondelok 1.5.2006, kedy sa spolu s cisternou ZUBR, servisným vozňom, dvomi osobnými vozňami Ci, bufetom CDLm a motorovým vozňom M 131.1053 v meste pod Urpínom znovu objavil fučiaci "Býček" 422.0108.
Hoci bolo chladné daždivé počasie, slávnostný osobný vlak sa zaplnil nadšencami železnice a milovníkmi vône dymu spáleného čierneho uhlia premiešaného s vlhkou, postupne kondenzujúcou parou. Šikovní kuriči podstivo hádzali do 104 ročnej pece "Malého Býčka" lopatky čierneho uhlia a tak bolo dosť pary nielen na ťahanie vlaku, ale i vykúrenie súpravy. Ak bola niekomu predsa len zima, mohol sa pristaviť v bufete CDLm, kde vhodné tekuté ohrievadlo našiel bufetár Mišo s kolegyňou Peťou.
Cesta do Hronca prebehla v poriadku, Malý Býček akoby sa tešil na stretnutie s menšími kamarátmi, tak ľahko si poradil s cestou do Hronca. Tu sa zvítal s celou škálou vozidiel ČHŽ a súbežnou jazdou na úseku Chvatimech – Hronec s vlakom ťahaným "Kolbenkou" úspešne dorazil do cieľa cesty.
Zatiaľ, čo sa cestujúci išli povoziť úzkorozchodnou lesnou železničkou do Čierneho Balogu, prípadne Vydrova, v Hronci nastalo preposunovanie súpravy a údržba "Malého Býčka". Doplnenie vody do vaní, kontrola pojazdu, ale i iné úkony boli potrebné pre úspešnú jazdu "Býčka" domov.
Čas plynul, až sa priblížil termín odchodu a parný vlak sa pohol na cestu do Banskej Bystrice. Nadšení, možno i mierne unavení cestujúci si pohodlne sedeli vo vykúrenej súprave a vlak sa pomaly vrátil do Banskej Bystrice a následne ťahaný HDV radu 750 do Zvolena. Historická súprava sa vrátila do depa, exponáty sa odstavili na svoje miesta a ďalšia pekná akcia sa úspešne skončila.
Prvomájová jazda do Hronca mala však tento rok pre KHT jednu zvláštnosť. V tento deň sa v depe pod zvolenským zámkom zrodil ďalší parný rušňovodič. Rýchlikový rušňovodič, zakladajúci člen KHT a šikovný nadšenec železničnej histórie, Vladimír Kavčiak, zložil úspešne u skúšobného komisára Ing. Tibora Janotíka skúšky a dostal oprávnenie riadiť parné lokomotívy. Splnil si tým nielen svoj detský sen, ale rozšíril tým i okruh majstrov remesla našich otcov, parných rušňovodičov. Vlado, GRATULUJEME! |