Stretnutie Malého Býčka s veľkými bratmi 498.022 a 486.007

   Vo štvrtok 20.4.2006 v skorých ranných hodinách sa v peci "Malého Býčka" opäť rozhorel oheň. Zhoreli mastné staré handry, mäkký drevený odpad, triesky, prehoreli veľké bukové kláty a do peci sa začalo prikladať uhlie. Čas plynul, oheň silnel, voda sa hriala, až sa postupne ručička manometra tlaku pary v kotli odlepila od nuly. Pomaly išla hore, posádka skontrolovala tesnosť jednotlivých spojení, ventilov, prírub, odskúšala napájače, kompresor až sa mašinka dostala "do tlaku" a pohla vlastnou silou.

   Následne bol "Malý Býček" 422.0108 spolu so servisným vozňom a dvomi historickými osobnými vozňami typu Ci pristavený k nástupišťu číslo 3 na osobnej stanici vo Zvolene. Tu čakal na stretnutie so svojimi veľkými bratmi "Albatrosom" 498.022 a "Zeleným Antonom" 486.007. Tí dvaja na seba nenechali dlho čakať a prišli spolu s dlhým osobným vlakom na vedľajšiu koľaj, k nástupišťu číslo 2. Spoločnou súbežnou jazdou oba parné vlaky prešli popod Zvolenský zámok na nákladnú stanicu. Tu boli všetky tri hnacie vozidlá od svojich vlakových súprav odvesené a prešli na nevyhnutnú údržbu do depa. Zatiaľ čo "Malý Býček" ticho čakal na lúči číslo 13 pri veľkej točni, posádky "Albatrosu" a "Antona" zhodili mašinkám popol, doplnili do tendra vodu a za pomoci žeriavu vyzbrojili svoje stroje uhlím. Vozeň s uhlím prišiel do depa v požiarnom vlaku ťahanom diesel-elektrickým rušňom T 679.1168. Počas nevyhnutnej údržby a zbrojenia parných lokomotív v priestoroch rušňového depa sa predstavili aj T 678.012 "Pomaranč" - statickou výstavou a BN 60 "Kocúrik" - ľahkým posunom.

   Po ukončení príprav na ďalšiu jazdu sa opäť všetky tri mašinky presunuli na nákladnú stanicu. Tentoraz však boli všetky tri pristavené k dlhej historickej súprave osobného vlaku, s ktorou prišli 498.022 a 486.007. "Malý Býček" bol k súprave pristavený smerom na Zvolen osobnú stanicu, jeho veľkí bratia na opačný koniec vlaku, smerom na Detvu. Toto zvláštne usporiadanie lokomotív na vlaku bolo zvolené kvôli ľahkému prechodu na osobnú stanicu, kedy v podstate "Malý Býček" celú súpravu stiahne, odvesí sa a parný vlak bude môcť pokračovať ďalej smerom na Banskú Bystricu.

   Cestujúci pomaly nastupujú do vlaku, ručička manometra tlaku pary v kotli "Malého Býčka" sa priblížila k maximálnemu kotlovému tlaku 13 barov, až začali sĺznuť poistné ventily. Výpravca čoskoro vlak vypravil. Rozbehnúť sa s takým dlhým a ťažkým vlakom bolo náročné. Skúsený rušňovodič s citom púšťal do valcov paru, keby regulátor veľmi otvoril, "Býček" by prešmykol. Pri rozjazde samozrejme pomohli 498.022 a 486.007. Vlak sa pohol a pomaly naberal rýchlosť. Ostré výfuky troch parných lokomotív sa ohlásili pod Zvolenským zámkom a súprava úspešne prišla k 2. nástupišťu osobnej stanice. "Malý Býček" sa odvesil, presunul sa k prvému nástupišťu. Parný vlak s vlakovou 498.022 a príprahom 486.007 opustil železničnú stanicu a 422.0108 sa vrátila do RD Zvolen. Bolo potrebné ju vyčistiť a pripraviť na presun do Košíc, ktorý mal začať v nasledujúce ráno.

 
   Fotogaléria:
422.0108 na zadnej točni RD Zvolen 498.022 v RD Zvolen T 678.1178 v RD Zvolen
     
498.022 a 486.007 po zhodení popola opúšťajú kanál zadnej točne BN 60 pri posune Nevšedné stretnutie
     
486.007 pri dopĺňaní vody 498.022 pri dopĺňaní vody
 


Článok a fotografie: KHT

TOPlist