Prvý RETROFOTOVLAK na Slovensku

   Sobota 27.3.2010 sa pre železničných fanúšikov niesla v znamení nostalgie 80-tych rokov zo sveta ČSD ...

   Akciu s názvom Prvý RETROFOTOVLAK na Slovensku organizoval klub web stránky www.zeleznica.railnet.sk v spolupráci s Klubom historickej techniky vo Zvolene.

   Mimoriadne vlaky 30089/90 boli vypravené na trase ZV – Mlynky a späť pri príležitosti uvedenia druhej lokomotívy T4784054 (754 054) do bežnej prevádzky v rámci projektu RETRO a zároveň bolo týmto splnené aj posledné želanie strojvodcu Václava Heveru, ktorý na tomto rušni odjazdil veľa železničných kilometrov.

   Akcia sa začala ráno 8:30 na os. žst. Zvolen výstavou lokomotívy T4784054 v jej pôvodnej farebnej schéme, v akej opustila brány výrobcu ČKD Praha v roku 1980. Od svojho počiatku prešla lokomotíva postupne niekoľkými zmenami farebných schém. Poslednú si budeme pamätať ako „Petru“ v šedo-zelenom nátere so žltými bleskami a svetlejším šedým rámom, vďaka ktorému ju bolo možné rozoznať z diaľky od jej mladšej sestry „Renátky“ (754055).


RetroFotoVlak nachystaný na mimoriadnu jazdu v žst. Zvolen © Radovan Plevko

   Na 9:30 bol plánovaný slávnostný príhovor Ing. Michala Vereša, člena predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. a Ing. Petra Oravca, predsedu Klubu historickej techniky pri RD Zvolen. O 15 minút neskôr bol rušeň pokrstený šampanským, čím získal prezývku „Vašo“ Presne o 10:00 výpravca zapískal na píšťalku, zamával výpravkou a vlak sa pohol na svoju RETRO jazdu do Mlynkov a späť v zložení T4784054 + 6 vozňov + T4783109.


Príhovor Ing. M. Vereša a Ing. P. Oravca


Príhovor Ing. M. Vereša a Ing. P. Oravca


Je vypravené, jazda sa môže začať

   Organizátori si vybrali pre akciu bez pochýb jedny z najkrajších železničných tratí na území SR. Po tratiach č. 172 a 173 , ktoré križujú veľmi pekné územia Horehronia a Slovenského raja, pravidelne prechádzal rušen T4784054 (754 054) na čele rýchlika Horehronec od počiatku 80-tych rokov. Akcia prebiehala podľa harmonogramu aj s plánovanými foto-haltmi.


RetroFotoVlak na Novej Maši © Ing. Igor Molnár


RetroFotoVlak pri prameni Hrona © Ing. Igor Molnár

   14:20 dorazil mimoriadny vlak do žst. Mlynky. Cestujúci z vlaku zaplavili stanicu, ktorá už dávno nemala taký nápor cestujúcich. Postupne sa porozliezali po celom areáli stanice, aby si mohli RETROfotovlak zvečniť prostredníctvom svojich foto a video škatuliek.


Žst. Mlynky sa zaplnila železničnými fanúšikmi z vlaku i z gumokolies © Radovan Plevko

   Na vyhladovaných cestujúcich čakalo občerstvenie v podobe rôznych salašových dobrôt, ktorým dominoval guláš. O občerstvenie sa postaral personál salaša Zbojská. Dovolím si malú reklamu a všetkým okoloidúcim cez horský prechod medzi Tisovcom a Breznom vrelo odporúčam navštíviť tento salaš. Nielen kvôli tomu, že sa salaš nachádza v krásnom prostredí s neopísateľnou atmosférou a varia tam vynikajúce halušky, ale aj preto, že neďaleko sa nachádza slovenský historický technický unikát – ozubnicová železnica normálneho rozchodu. Bližšie info sa dozviete aj tu: http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002125-VLAKYNET-na-salasi-Zbojska.asp


Súčasťou akcie je aj občerstvenie © Radovan Plevko

   15:20 bol čas oficiálneho odchodu na cestu späť do ZV. Ešte predtým však bolo treba preusporiadať súpravu, urobiť zopár obehov a posunov v stanici, aby sa na cestu späť dostal do čela RETROfotovlaku rušen T4783109, ktorý je muzeálnym exponátom v správe KHT Zvolen.


Obehy v žst. Mlynky © Radovan Plevko


Posuny v žst. Mlynky © Radovan Plevko

   Vzhľadom na to, že cestou späť už bolo foto-haltov pomenej a aj zastavenia RETROfotovlaku boli v niektorých staniciach vypustené, bolo trošku zložitejšie stíhať vlak rýchlejším „gumokolesom“ . Kde-tu sa ale predsa len podarilo vlak zvečniť.


Telgártsky viadukt, v pozadí lyžiarske stredisko na kopci Trestník © Radovan Plevko

   Predpoveď počasia na sobotu od SHMÚ, ktorá neveštila pre akciu nič dobré, (miestami intenzívny dážď) sa meteorológom „našťastie“ nevydarila a namiesto dažďa sa dokonca aj Kráľová hoľa majestátne vypínala nad Telgártskou slučkou bez toho, aby bola v oblakoch, čo je dosť vzácnosť, vzhľadom na to, že sa jedná o kopec najviac zo všetkých ukrytý v oblakoch počas roka na území SR.


Polomka, v pozadí masív východnej časti Nízkych Tatier © Radovan Plevko

   Na záver treba skonštatovať a poďakovať sa všetkým organizátorom akcie, KHT Zvolen a zeleznica.railnet.sk, že sa im podarilo uskutočniť skvelú akciu, ktorá už z názvu prezrádza, že by nemusela byť poslednou v štýle RETRO projektu. Spomienky z takýchto vydarených akcií sú pre železničných fanúšikov na celý život. Vďaka ;)


Posledné slnečné lúče, Slovenská Ľupča © Radovan Plevko


Článok: Radovan Plevko
Fotografie: Radovan Plevko, Ing. Igor Molnár

TOPlist