Grand Prix Zvolen 2009 – Nostalgia v oblakoch pary

   Prešiel ďalší rok a nad areálom rušňového depa a nákladnej stanice vo Zvolene sa znovu vznášali vôňa a obláčiky pary, či spáleného čierneho uhlia. Po náročných prípravách sa 12.septembra 2009 mohol začať XI. ročník pretekov parných staručkých krásavíc. Tento rok však bol niečím výnimočný, a to tým, že pretekov sa tentoraz zúčastnili veľké parné dámy. Ale to však nebolo zďaleka jediné, čo bolo na tohtoročnom Grand Prix lákadlom. Určite ním bola aj ukážka bojov SNP spolu s pancierovým vlakom Štefánik v priestoroch, ako by to mohlo byť inak, Zvolenskej nákladnej stanice. Pancierový vlak bol znova sprevádzkovaný pri príležitosti 65.výročia SNP. Pancierový vlak bol zložený ako z neskôr vyrobených replík vozňov, tak z dvoch originálnych vozňov a parnú lokomotívu si do čačiny zamaskovaná zahrala 422.0108. Po ukážke bojov nasledovalo predstavenie účastníkov pretekov. Tento rok si prišli medzi sebou zmerať nielen silu a rýchlosť mašín, ale aj šikovnosť posádok popradský rušeň 477.013, vrútocký rušeň 475.196, ďalej to bol maďarský rušeň 109.109, poľský rušeň Tkt 41-191 a napokon zástupca z Čiech – ostravský rušeň 423.041. Preteky boli odštartované o 13:00 za pekného, teplého počasia. Disciplíny boli rovnaké ako aj po iné roky. Súťažilo sa v disciplínach: šprint na 100m, odveta šprintu, šprint s presným zastavením, pomsta indiánov, anglická pošta, pivo na spojnici, dievčatá v koľajisku a novodobí rytieri. Po skončení súťaže a popri čakaní na výsledky vystúpil Folklórny súbor Gorovec, ktorý pod vedením Moniky Žubritovskej pôsobí vo Zvolenskej Slatine. Po tomto vystúpení už prišli výsledky pretekov. Na prvom mieste skončil parný rušeň z Maďarska, na druhej priečke sa umiestnili Ostraváci, na tretej Popradčania, štvrté miesto obsadili Vrútočania, no a na poslednom, ale aj tak peknom piatom mieste skončili Poliaci. Preteky síce skončili, ale povinnosti parných rušňov nie. O 15:20 prievidzská Ušatá 464.001 v čele mimoriadneho vlaku odišla do Banskej Štiavnice, o 15:40 bola vypravená vrútocká 475.196 do Banskej Bystrice no a bronzoví Popradčania sa o 17:00 previezli po zvolenskom triangli.

   Druhý deň, nedeľa 13.septembra 2009, sa niesol v duchu bojov na Starej Kremničke. O 10:00 bol zo stanice Zvolen os. st. vypravený mimoriadny vlak na čele s T466.0253. Súčasne bol vypravený aj pancierový vlak Štefánik. Tieto vlaky šli súbežnou jazdou v úseku Zvolen – Budča. Potom sa už na čelo dostal T466.0253, ktorý doviezol cestujúcich až do Starej Kremničky. Tu všetci počkali na príchod pancierového vlaku a potom sa už všetci prítomní presunuli na lúku „pod Kečkou“ na ukážku bojov SNP, aké sa konali pred 65.rokmi. Po skončení bojov, na ktorých, ak ste sa dobre pozerali, bolo vidieť aj pancierový vlak, sa ľudia vrátili na stanicu Stará Kremnička a odtiaľ ich o 16:05 mimoriadny vlak odviezol naspäť do Zvolena.

    Pri príležitosti osláv 65. výročia SNP a znovu sprevádzkovaní pancierového vlaku bola KHT vydaná aj knižná publikácia „Povstalecké pancierové vlaky“ autora Ladislava Kmeťa, ktorá obsahuje množstvo zaujímavých faktov z výroby i prevádzky pancierových vlakov.

    Na záver snáď treba už len poďakovať všetkým sponzorom, priaznivcom a všetkým, bez ktorých by sa Grand Prix Zvolen 2009 len ťažko uskutočnil a určite nebol taký vydarený ako tento ďalší, v poradí 11. ročník pretekov. Poďakovanie patrí: Železnice Slovenskej republiky, Železničná spoločnosť Slovensko, Železničná spoločnosť CARGO Slovakia, Pivovar Urpín, Múzeum SNP Banská Bystrica, ŽOS Zvolen, Grotto Stará Kremnička.

 
   Fotogaléria:
     
     
 


Článok a fotografie: KHT

TOPlist