Areál rušňového depa v Košiciach sa cez víkend 22-23.4.2006 opäť zahalil do čierneho dymu a pary, zo všadiaľ sa ozývalo pískanie, na lúčoch rotundy stáli vyleštené historické lokomotívy, trate v okolí Košíc brázdili mimoriadne parné vlaky. Tak ako už niekoľko rokov po sebe, aj tento rok železničiari na koniec apríla pripravili podujatie s názvom "Prebúdzanie Katky". Na úspešnú železničnú výstavu, ktorá si v metropole východu získala tradíciu a teší sa vysokému záujmu širokej verejnosti, boli so svojimi historickými rušňami pozvaní aj členovia KHT zo Zvolena.
Prípravy historických lokomotív na cestu do Košíc vo Zvolenskom depe zosilneli okolo Veľkej noci. Tento rok bol oproti predošlým špeciálny, v Košiciach sa prvýkrát predstavili posunovací rušeň BN 60 "Kocúrik" a historický bufetový vozeň "CDLm". Po kontrole, príprave, doplnení prevádzkových látok a očistení všetkých vozidiel sa historický konvoj z osobnej stanice vo Zvolene pohol v piatkové predpoludnie 21.4.2006. V čele konvoja bola najnovšia zvolenská "štvorka" 754 033-9, ktorá pred nedávnom prišla z opravy v ŽOS Zvolen, pri ktorej okrem iného dostala aj nový unifikovaný červeno – biely náter. "Malý Býček" išiel nezakúrený so zloženými ojnicami, BN 60 sa viezol na plošinovom vozni.
Netradičný vlak prišiel do Košíc okolo ôsmej večer. Po dlhšom pobyte v železničnej stanici došlo k postupnému sťahovaniu súpravy do areálu rušňového depa. Najprv išla 754 033-9 spolu s CDLm. Mašina obsadila svoje miesto na točni, vagónik bol preposunovaný k parkovisku pri vstupe do rušňového depa, kde bola okrem iného aj výstava modelárskych vozňov. Nasledovalo odstavenie T 678.012 a kompletizácia pojazdu "Malého Býčka". Členovia KHT založili ojnice pomerne rýchlo, je vidieť že postupom času dostávajú v tejto činnosti potrebnú zručnosť. Podpálenie mašinky nastalo okolo 3:00 v sobotu v noci. Zvyšok noci prebiehal pokojne, "Malý Býček" postupne ožíval obkolesený ďalšími parnými rušňami 475.196, 486.007, 498.022 a ešte spiacou "Katkou" U 36.003.
Od skorého rána ruch v rušňovom depe narastal. Jednotlivé posádky čistili svoje stroje. "Malý Býček" spolu s cisternou "ZUBR", servisným vozňom "Dd" a tromi vozňami typu 050 odišiel do Trebišova. Súprava bola ťahaná elektrickým rušňom radu 163, jednalo sa o presun súpravy. Pracovníci RD Košice za pomoci žeriavu zložili z vozňa posunovací rušeň BN 60, ktorý sa vlastnou silou presunul na točňu a zaujal svoje miesto na.
Čas plynul, do areálu depa začali prichádzať prví návštevníci. Obzerali a prechádzali vystavené rušne, konzultovali technické detaily s ich personálom. Navštívili modelové koľajiská, prezreli si výstavu automobilových veteránov.
Netradične sa na výstave predstavil aj bufetový vozeň CDLm. Bol súčasťou medzinárodnej výstavy reštauračných železničných vozňov spojenou so súťažou o najlepšiu národnú špecialitu. Oproti moderným veľkým reštauračným vozňom "bufetík" CDLm vyzeral možno nenápadne, no čaro príjemnej atmosféry, ktorú sa v ňom podarilo vytvoriť, zanechalo na návštevníkov určite nezabudnuteľný dojem. Vozeň sa premenil na tradičnú národnú kuchynku, kde sa podávali výborné bryndzové halušky, pirohy a iné špeciality našich starých mám. K čaru atmosféry určite prispela aj prezentácia a predaj vyrezávaných drevených výrobkov, fujár či ručne zdobených perníkov. Návštevníci CDLm sa mohli občerstviť buď v interiéri vozňa, alebo na čerstvom vzduchu pri stoloch rozmiestnených vonku pri vozni, kde im celý deň navyše vyhrávala i ľudová hudba. V horúcom počasí, ruchu pískajúcich parných a vrčiacich a trúbiacich motorových rušňov sa tak vagónik CDLm stal malou oázou oddychu, kde si mohli návštevníci odpočinúť, ochutnať výborné slovenské špeciality, či sa nadchnúť čarom a pestrosťou nášho folklóru. Pri tejto príležitosti chcú členovia KHT vyjadriť úprimné poďakovanie za pomoc a spoluprácu pracovníkom Kaviarne a reštaurácie Centrál z Tisovca, ktorí sa o vytvorenie tohto príjemného prostredia postarali.
Medzičasom z Trebišova odišiel mimoriadny parný vlak, v ktorého čele stál "Malý Býček". S tiahlym pomerne náročným stúpaním si posádka 422.0108 poradila a tak vlak, aj keď s miernym meškaním, prišiel predpoludním do Košíc a priviezol na výstavu aj návštevníkov z týchto kútov Slovenska. Po príchode bola 422.0108 zaradená na výstavu. Popoludní sa spolu s ostatnými lokomotívami zúčastnila "Rušňo-parády", ako sa nazývala prezentácia rušňov na točni.
Okolo tretej popoludní sa "Malý Býček" opäť vybral na cestu do Trebišova. Tentoraz však už aj túto cestu absolvoval ako hnacie vozidlo mimoriadneho parného vlaku. Opäť jeho posádka bravúrne zvládla stúpanie tamojšej trate a cestujúci sa vrátili domov. V Trebišove sa na súpravu zavesilo vozidlo radu 163 a súpravu stiahlo do Košíc.
Noc zo soboty na nedeľu prebiehala klasicky. Motorové lokomotívy ticho stáli na lúčoch rotundy, pri nich jemne syčali ich parné kolegyne. V neskorých večerných hodinách posádka 422.0108 dotiahla do kotla plné sklo vody a urobila v peci hromádku uhlia pod klenbou. Kopa uhlia pomaly prehárala, občas kurič v noci prihodil niekoľko lopatiek. Tlak v kotli pomaly klesal z 11,5 baru pred odstavením na 7 barov ráno.
Nedeľa bola už pokojnejšia. V okolí Košíc nebola naplánovaná už žiadna mimoriadna jazda. Lokomotívy stáli na točni, z vozňa CDLm sa tiahla vôňa bryndzových halušiek. Tesne pred poludním bol pre divákov pripravený zaujímavý program a to simulácia vykoľajenia a práca nehodového vlaku. Tu si zahral svoju úlohu aj "Kocúrik" BN 60, ktorý bol najprv žeriavom postavený mimo koľaj ako vykoľajený a následne naložený na plošinový vozeň, na ktorom mal absolvovať cestu do Zvolena. Na vozni sa potom BN 60 vrátila späť na výstavu. Popoludní nasledovala opäť "Rušňo-paráda", ktorá oproti predchádzajúcemu dňu priniesla novinku. Na točňu bol pristavený aj vozeň s BN 60 na vozni. Na prekvapenie divákov zrazu rušňovodič BN 60 naštartoval, zaradil smer a kolesá rušňa sa pohli. Nakoľko bol vyložený na podvaloch, krútili sa kolesá len vo vzduchu a mašinka stála, ale bola to zaujímavá prezentácia pohonu rušňa pomocou jalového hriadeľa a spojníc.
Po skončení prezentácie vozidiel na točni pomaly začali prípravy na cestu domov. Najprv začala príprava 422.0108. Doplnenie vody do kotla, postupné dohorievanie ohňa v peci, demontáž ojníc. Postupne začalo radenie konvoja, až niekedy okolo 17:00 historický konvoj vyrazil na cestu do Zvolena. V čele konvoja bola opäť 754 033-9. Cesta prebiehala bez problémov a tak približne o 1:30 v noci v pondelok 24.4.2006 boli všetky historické exponáty uložené na svojich miestach v priestoroch RD Zvolen. |