Okolo Slovenska s pomarančom T 678.0012

   V dňoch 2. - 4. júna 2008 zavítal na Slovensko mimoriadny vlak s názvom: Maďarsko – Slovensko „Panoráma gastronómie“, ktorý organizovala spoločnosť MÁV Nosztalgia.

   Vlak priviezol na Slovensko do pohraničnej stanice Štúrovo motorový rušeň Nohab M 61.019. Tam sa do čela vlaku postavil Zvolenský okuliarnik 750 032-5. Súpravu tvorili 2 luxusné vozne typu Pullman (salón) a reštauračný vozeň CIWL. Účastníci zájazdu pochádzali z USA, Veľkej Británie, Írska a Maďarska. Počas pobytu na Slovensku cestujúci navštívili kultúrne a prírodné pamiatky, vychutnali si kulinárske špeciality oboch krajín.

   V rámci reciprocity za účasť maďarskej parnej lokomotívy na chystanej GP Zvolen 2008, bol do čela tohto zvláštneho vlaku zaradený aj pomaranč T 678.0012 patriaci KHT Zvolen.

   Jazda s cénulkou dvanástkou začínala 3. júna 2008 v Banskej Bystrici, do ktorej sa naviezla na závese os. vlaku 7312. Tam už na ňu čakala od večera odstavená súprava mimoriadneho vlaku. Presne o 9:00 sa dal vlak do pohybu. Jeho prvou zastávkou bol Chvatimech. Tam cestujúci prestúpili na úzkorozchodný vláčik ČHŽ. Prázdna súprava potom pokračovala ďalej do Brezna. V Brezne cénula obehla súpravu a po nevyhnutných dopravných úkonoch sa vydala na cestu do Podbrezovej. V Podbrezovej sa scénár zopakoval a v čase 12:30 sa vlak vydal na ďalšiu cestu. Na Chvatimechu pristúpili cestujúci a jazda pokračovala až do Polomky, kde vlak čakal na križovanie s pravidelným osobným vlakom. V tejto stanici sme dostali meškanie +20 minút, ktoré sa v ďalšej jazde ukázalo ako kľúčové. Totiž v programe, ktorý mali cestujúci absolvovať bola aj návšteva Dobšinskej Ľadovej Jaskyne, v ktorej mali objednaný mimoriadny vstup mimo časových polôh určených pre verejnosť. Meškanie však spôsobilo, že tento termín nestihli a tak jaskyňu navštívili až s ďalším verejným turnusom. Následkom toho sa posúval aj odchod vlaku zo stanice Dobšinská Ľadová Jaskyňa. Medzi tým už na spomínanej trati začinala v niektorých dopravniach výluka dopravnej služby a tak sa niektoré medzistaničné úseky predlžovali, vhodná poloha na vypravenie nášho vlaku prišla až po vykrižovaní s rýchlikom R 810 „Horehronec“ po 17-tej hodine.


Štartovanie cénuly pred odchodom z Dobšinskej ľadovej jaskyne

   S vyše 80 minutovým meškaním sme tak opúšťali Dobšinskú Ľad. Jaskyňu a pokračovali v ďalšej ceste údolím Hnilca. Jazda pokračovala až do Popradu, kde cestujúci prestupovali na TEŽ. Prázdnu súpravu ešte pomaranč zatiahol do miestneho depa, kde po ošetrení a dozbrojení vozňov ostala do ďalšieho dňa.

   Z Popradu sa T 678.0012 vydala strojovou jazdou na cestu domov smerom na Vrútky a stadiaľ úvraťou do Zvolena. Počas tohto výkonu najazdil dnes už 45 ročný pomaranč vyše 500 kilometrov a svojím zaradením do čela osobného vlaku na tejto prekrásnej trati potešil oko nejedného fanúšika železníc.

 
   Fotogaléria:
Výjazd z Novej Maši Stúpanie do Červenej Skaly Štart pred odchodom z Dobšinskej ľad. jaskyne
     
Chramošský viadukt Palcmanská Maša Niekde pred Markušovcami
     


Článok: KHT
Fotografie: Pilkus

TOPlist