Prebúdzanie Katky

   Už niekoľko rokov patrí posledný aprílový víkend udalosti s názvom "Prebúdzanie Katky". Od skorého sobotného rána sa začal areál rušňového depa v Košiciach napĺňať zvedavcami túžiacimi uvidieť dymiacu parnú lokomotívu. Samozrejme okrem týchto parných krásavíc sa verejnosti predstavili aj ich oveľa mladšie kolegyne ako napríklad motorové rušne 736 a 773 alebo motorové vozne radu 812 a 813.

   Prípravy na náš odchod do Košíc začali niekoľko týždňov pred samotnou akciou. Ťažisko prác spočívalo v príprave storočného Býčka, bolo treba vyčistiť a naložiť pec, zhodiť ojnice pred ďalekou cestou, ale v neposlednom rade opraviť veľmi potrebný kompresor. Taktiež sa nám za toto obdobie podarilo zrekonštruovať interiér osobného vozňa Ci 3-9738 za čo sme veľmi vďačný nášmu aktívnemu brigádnikovi. Odchod konvoja bol naplánovaný zo zvolenskej osobnej stanice v piatok o pol jednej nad ránom. Ako vlaková mašinka išla "štvorka" 754.069 s ešte čerstvým Blonski náterom. Chladná aprílová noc dala o sebe vedieť najmä na "studenej" parnej mašinke, ale takéto počasie nám nemohlo prekaziť šťastlivý príchod do cieľa. V Haniske pri Košiciach sme sa stretli s našimi kolegami z miestneho klubu, ktorí s nami pokračovali so svojimi vozidlami M131.1125 a rušňom T444.1082 do Košíc.

   V čase nášho príchodu panoval v košickom depe neobvyklý ruch. Mašinky putujúce na výstavu sa začali postupne schádzať na točni a pomaly zapĺňať lúče rotundy. Pomocou rušňa radu 721 boli jednotlivé vozne vyposunované na svoje miesta. "Štvorka" bola ostavená v rotunde, CDlm sa prestavilo na koľaj kde boli podávené bryndzové halušky a "Býček" zaujal miesto na svojej súprave zloženej z historických vozňov Ci a služobného vozňa Dd. Večer už bolo skoro všetko pripravené a studené stroje začali v noci pomaly ožívať. Neskoro večer sa v peci "Malého Býčka" objavili prvé plamienky ohňa a ručička manometra začala pomaly, ale isto stúpať.


Zakúrené mašinky čakajú na svoj ranný výkon

   Ráno bol "Malý Býček" aj so svojou súpravou vyposunovaný do stanice odkiaľ mal byť prepravený ako súpravový vlak do Trebišova. Z Košíc sa odišlo podľa cestovného poriadku, ale po niekoľkých kilometroch sme zostali stáť v Krásnej nad Hornádom z dôvodu spadnutého troleja. Tento čas sme využili na preradenie "Malého Býčka" na koniec súpravy. Nakoľko v čele nášho vlaku bola eletrická mašinka radu 163, museli sme počkať na hnacie vozidlo nezávislej trakcie. Ako najlepšie riešenie sa ukázalo použiť zvolenskú 754.069, ktorá bola v tom čase vystavená na točni v košickom depe. Po príchode "štvorky" z Košíc sme pokračovali v jazde. Žiaľ medzi výhybňou Červený Dvor a stanicou Čeľovce sa stalo niečo s čím nikto nepočítal. Následkom tejto udalosti musel "Býček" zostať v Trebišove, kde mu boli odstrojné ojnice a večerným súpravovým vlakom sa vrátil do Košíc. Historické vlaky, ktoré mali byť ťahané "Býčkom", zostali v réžii motorovej trakcie. O tejto nešťastnej udalosti sa viac dočítate v článku, ktorý bude uverejnený v rubrike Aktuality.

   Tým sa účinkovanie "Malého Býčka" v Košiciach skončilo. V nedeľu v noci sa celý konvoj aj s motorovým vozňom M131.1125 a prívesným vozňom BDlm z Hanisky pri Košiciach vrátil do zvolenského depa.

 
   Fotogaléria:
Zastavenie v Haniske pri Košiciach počas návozu do Košíc Katka sa pripravuje na svoj veľký deň Nočné pózovanie "Malého Býčka"
     
V spoločnosti väčších sestier Večerná idilka Nočný pohľad na točňu s vystavenými mašinkami
     
Čakanie v Krásnej nad Hornádom Mazanie kompresora
 


Článok a fotografie: KHT

TOPlist